Τρίτη, 16 Απριλίου 2019

Σημαντικές αλλαγές στα εργασιακά


Σημαντικές αλλαγές στα εργασιακά
Εκατομμύρια ασφαλισμένους, εργαζόμενους και συνταξιούχους αφορά το σχέδιο νόμου του υπουργείου Εργασίας που αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή ώστε να ψηφιστεί έως την Μεγάλη Τρίτη.

Άλλες διατάξεις
Προσπάθεια της κυβέρνησης να θέσει ένα επιπλέον ανάχωμα στις απολύσεις θεωρούν οι εργατολόγοι την διάταξη του σχεδίου νόμου που ορίζει ότι οι απολύσεις θα πρέπει να στηρίζονται σε βάσιμο λόγο.  Στην πράξη, το εθνικό μας δίκαιο ενσωματώνει τον Αναθεωρημένο Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Χάρτη.  


Μεταξύ των 86 άρθρων του, το σχέδιο νόμου περιλαμβάνει επίσης,  διατάξεις για τα βαρέα και ανθυγιεινά αλλά και τους εργαζόμενους σε εταιρείες ταχυμεταφορών και εστίασης. Στον τομέα των εργασιακών, ενισχύεται και προστατεύεται ο ρόλος του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας, ενώ στο ασφαλιστικό, καθιερώνονται ενιαίες προϋποθέσεις χορήγησης ασφαλιστικής ενημερότητας.
Αναλυτικά, επιμηκύνεται από 13 σε 17 χρόνια το χρονικό διάστημα στο οποίο πρέπει να έχουν συμπληρωθεί οι 1.000 εκ των 3.600 απαιτούμενων ημερών εργασίας σε βαρέα και ανθυγιεινά επαγγέλματα (ΒΑΕ) από συνολικό χρόνο ασφάλισης 4.500 ημερών ή 15 ετών. Η διάταξη αυτή αφορά ασφαλισμένους για πρώτη φορά έως τις 31/12/1992, προκειμένου οι εργαζόμενοι που απασχολούνται σε αυτά τα επαγγέλματα να δικαιούνται σύνταξης, μέχρι τη συμπλήρωση του κατά περίπτωση οριζόμενου ορίου ηλικίας ή μέχρι την ημερομηνία υποβολής της αίτησης συνταξιοδότησης.
Το σχέδιο νόμου περιλαμβάνει και ρυθμίσεις προστασίας των εργαζόμενων στον τομέα των ταχυμεταφορών. Μεταξύ άλλων, ορίζει ως υποχρέωση του εργοδότη, να δηλώνει γραπτά στο σύστημα Εργάνη το όχημα με τον αριθμό κυκλοφορίας που χρησιμοποιούν οι εργαζόμενοι στον κλάδο.
Παράλληλα προβλέπει τη λήψη αναγκαίων μέτρων ώστε τα οχήματα που χρησιμοποιούνται από τους εργαζόμενους να είναι κατάλληλα προσαρμοσμένα και συντηρημένα, προκειμένου να διασφαλίζεται η ασφάλεια και η υγεία τους. 
Τέλος, ορίζει πως ο εργοδότης οφείλει να εφοδιάζει με τον κατάλληλο εξοπλισμό ατομικής προστασίας τους εργαζόμενους που κατά την εκτέλεση της εργασίας τους χρησιμοποιούν μοτοποδήλατο ή μοτοσυκλέτα ιδιοκτησίας, νομής ή κατοχής δικής του ή των εργαζόμενων. Επιπλέον όταν ο εργαζόμενος χρησιμοποιεί μεταφορικό μέσο δικής του ιδιοκτησίας, νομής ή κατοχής, ο εργοδότης οφείλει να καταβάλλει πρόσθετη μηνιαία αποζημίωση κίνησης και συντήρησης του οχήματος, ίση με το 15% του νόμιμου κατώτατου μισθού ή της προκύπτουσας αναλογίας σε περίπτωση μερικής απασχόλησης. Η αποζημίωση αυτή δεν υπόκειται σε ασφαλιστικές εισφορές.
Στο ίδιο νομοσχέδιο – σκούπα περιλαμβάνονται ρυθμίσεις που ενιαιοποιούν τις διαφορετικές, ανά πρώην ταμείο, προϋποθέσεις χορήγησης και πράξεις για τις οποίες είναι αναγκαία η προσκόμιση ασφαλιστικής ενημερότητας για μισθωτούς και μη μισθωτούς ασφαλισμένους.
Παράλληλα, θεσμοθετείται ενιαίο ποσό εξόδων κηδείας για όλους στα 850 ευρώ, καθώς παρατηρούνταν ανισότητες μεταξύ των πρώην φορέων όχι μόνο στα χορηγητέα ποσά αλλά και στους δικαιούχους.
Με τις προωθούμενες διατάξεις προστίθεται το κριτήριο του “καθεστώτος απασχόλησης”, στα κριτήρια που καθορίζουν τις παραβάσεις της εργατικής νομοθεσίας και επισύρουν διοικητικές κυρώσεις και πρόστιμα από το ΣΕΠΕ. Στόχος της διάταξης είναι να δημιουργηθεί αντικίνητρο στην κατάχρηση ευέλικτων μορφών απασχόλησης που κρύβουν περιπτώσεις υποδηλωμένης εργασίας.
Με άλλη διάταξη, εξαιρούνται οι ελεγκτές του ΣΕΠΕ από την αυτόφωρη διαδικασία και ενισχύεται το υφιστάμενο πλαίσιο ποινικών ευθυνών όσων παρεμποδίζουν τους ελέγχους του ΣΕΠΕ. Έτσι με την νέα διάταξη προβλέπεται πως οποιοσδήποτε παρεμποδίζει την είσοδο σε υπάλληλο του ΣΕΠΕ ή του υπουργείου Εργασίας, που διενεργεί ή συμμετέχει σε έλεγχο, τιμωρείται με ποινή φυλάκισης τουλάχιστον 1 έτους ή με χρηματική ποινή τουλάχιστον 900 ευρώ ή και με τις δύο αυτές ποινές.

Αυξήσεις στις συντάξεις χηρείας
Σημαντικό ρόλο στο σχέδιο νόμου του υπουργείου Εργασίας διαδραματίζουν και οι διατάξεις για τις  συντάξεις χηρείας, καθώς έρχονται να βελτιώσουν τις αρνητικές διατάξεις του νόμου Κατρούγκαλου. Αλλάζει δε τόσο τους ηλικιακούς περιορισμούς, όσο και το ύψος της τελικής παροχής.
Μάλιστα, προβλέπει διπλές αυξήσεις, χωρίς όμως αναδρομικά,  για χιλιάδες δικαιούχους  συντάξεων θανάτου που ήδη έχουν λάβει σύνταξη. Αναλυτικά, με τις προωθούμενες διατάξεις καταργείται το ηλικιακό όριο των 55 ετών. Οι συντάξεις λόγω θανάτου συνταξιούχου ή ασφαλισμένου καταβάλλονται στους επιζώντες συζύγους ανεξάρτητα από την ηλικία τους, ακόμα και μετά την παρέλευση τριετίας.
Αυξάνεται το δικαιούμενο ποσοστό  από 50% σε 70%. Η αύξηση αφορά όλες τις συντάξεις που εκδόθηκαν με βάση το νόμο Κατρούγκαλου. Δεν προβλέπεται όμως η καταβολή αναδρομικών ποσών.  
Διατηρείται η σύνταξη λόγω θανάτου που δικαιούνται τα άγαμα παιδιά μέχρι την ηλικία των 24 ετών ανεξάρτητα από το αν σπουδάζουν ή όχι.
Μετά την πάροδο της τριετίας, αν ο επιζών εργάζεται ή αυτοαπασχολείται ή λαμβάνει σύνταξη από οποιαδήποτε πηγή, καταβάλλεται, αναλόγως της χρονικής διάρκειας της εργασίας ή αυτοαπασχόλησης, το 50% της σύνταξης, η οποία όμως δεν μπορεί να υπολείπεται από τα κατώτατο όρια των 360 – 384 ευρώ.
Προβλέπεται τέλος, ότι σε περίπτωση θανάτου συνταξιούχου μετά τις 13 Μαΐου 2016, η σύνταξη  επανυπολογίζεται και αποδίδεται στον επιζώντα σύζυγο  το ποσοστό που δικαιούται χωρίς προσωπική διαφορά.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου